wizyt: 1479841

Zielono mi » Może warto spróbować

Może warto spróbować – Czesław Jakubiczka

 

Jesteśmy zabiegani, przemęczeni. Żyjemy w ciągłym chaosie. Przez to narasta w nas często stan napięcia, opanowują stresy, lęki, kłopoty ze snem. Coraz częściej zadajemy sobie pytanie: jak uniknąć tych negatywnych odczuć? Otóż według starej filozofii Dalekiego Wschodu ( Indie, Tybet, Chiny, Japonia) pewnym sposobem na przywrócenie równowagi psychicznej jest zachowanie czystej myśli. Przez nią przede wszystkim człowiek jako integralna cząstka przyrody kieruje otaczająca rzeczywistością. Jeśli człowiek będzie ciągle myślał, że cos nie wyjdzie, będzie maił obawy albo będzie mówił o zagrożeniach , zdaniem mędrców Wschodu ściągnie właśnie taki los. I znów narastać będzie napięcie, lęki i obawy. A więc takie myślenie należałoby zmienić na całkiem odmienne: wszystko mi wyjdzie, jestem zadowolony
z siebie, bije ode mnie radość, zdrowie, uśmiech. Wówczas zauważysz zmianę nie tylko u siebie ale i u innych. Powtarzaj zatem sobie rano, gdy tylko otworzysz oczy – jestem zdrów, pełen energii, jest we mnie radość i szczęście, które pozostaną na zawsze.

W zachowaniu równowagi i harmonii może tez pomóc prawidłowe oddychanie. Doskonale wiemy, jak ciężko oddychamy pnąc sie pod górę. Dostajemy zadyszki, musimy odpoczywać na skutek tego, iż organizm nie został prawidłowo energetyzowany. Pewnym rodzajem takiej energetyzacji na każdy kolejny dzień mogą być ćwiczenia oddechowe. Można je wykonywać na siedząco przy otwartym oknie. W tym celu powinniśmy przyjąć pozycję wyprostowaną
z podgiętymi nogami. Nadgarstki rąk oprzeć o kolana, wyprostować tułów i głowę. Wypuścić z płuc powietrze nosem. Następnie wdech powietrza przez nos z zachowaniem następującej kolejności ruchów: wypchniecie brzucha (bez konieczności świadomego wciągania powietrza). Powietrze wchodzi wówczas automatycznie do dolnej części płuc. Następnie wciągnąć wypchnięty brzuch całkowicie do środka i równocześnie – poprzez rozszerzenie żeber – rozciągnąć całą klatkę piersiową. Właściwy stopień jej rozciągnięcia osiągamy „wypychając” żebra na zewnątrz i na boki. Powoli spokojnie wydychamy powietrze. Palce obu rąk dotykają kolan, nadgarstki uniesione. Następnie prostujemy ramiona, unosimy jak najwyżej plecy, tak jak gdyby między nimi miał skryć się kark. W tej fazie brzuch jest cały czas wciągnięty aż do chwili rozpoczęcia nowego wdechu, w czasie którego opuszczamy przeponę brzuszną w dół i na zewnątrz. Wdech ma być płynny i powolny.

Następnie troszkę ruchu, gimnastyki. Niedługo, wystarczy dwie minuty. Ważna jest też higiena ciała oraz obcowanie z przyrodą. Nasi pogańscy przodkowie oddawali cześć świętym drzewom, i gajom. Indianie wierzą, że drzewa mają duszę i rozumieją człowieka. W Rosji od dłuższego czasu prowadzi się badania nad reakcją roślin na zamierzone czynności człowieka. Uczeni stwierdzili, iż rośliny reagują na zmiany zachodzące w układzie nerwowym ludzi, którzy pracują w tym samym pomieszczeniu. Wyprowadzili stąd wniosek, że wspólnota procesów przebiegających w żywych komórkach roślin i człowieka sugeruje istnienie jakiegoś nadrzędnego języka informacji, dzięki któremu rośliny odczytują zamysł opiekuna.

Także w Polsce znany jest od dawna pogląd, że szczególnie młode, zdrowe drzewa dysponują pewną energią, która może być przekazana człowiekowi.
A więc przytulamy się także do takich drzew jak: brzozy, olszyny, osiki, do berberysu i innych gatunków. Wystarczy przyłożyć czoło do pnia i objąć go odrzucając wszelkie myśli. Pozostać w takiej pozycji dwie minuty.

Bardzo istotne jest również odpowiednie jedzenie. Powinna obowiązywać zasada niedojadania przed głównymi posiłkami. Jedzmy dużo jarzyn, owoców, ziarna zbóż – przede wszystkim w postaci surowej. Wspaniałą jarzyną – środkiem na długowieczność jest bakłażan. Warzywo to prawie nie zawiera sodu, za to ma bardzo dużo potasu, sporo żelaza, fosforu i wapnia. Jest bogate w błonnik: ma go 50% więcej niż jabłka czy brzoskwinie. Poleca się je ludziom otyłym, gdyż dostarcza wprost nieprawdopodobnie mało kalorii (15 – 19). Zawiera też trochę witaminy A, dużo witaminy C, sporo witaminy B2 i jest wyraźnie zasadotwórcze.

Może więc takim tanim kosztem możemy uzyskać harmonie psychiczną i fizyczną? Warto spróbować! Na zakończenie chciałbym zacytować złotą myśl Mahatmy Gandhiego:

Widzę, że wszystko dookoła mnie ciągle sie zmienia i ciągle umiera. I tylko jedna jest siła, która nie ulega zmianom, która trzyma wszystko w karbach, która tworzy, rozwiązuje i znów tworzy. Tą siłą jest Bóg.


Działania w OKO

♦ Warsztaty gitarowe
♦ Forum filmowe
Teatr tekstu


FORUM DYSKUSYJNE


WSZYSTKIE DZIAŁANIA
OKO SĄ BEZPŁATNE

Od 1 sierpnia 2008
Stowarzyszenie Akademia Wspierania
Rozwoju Człowieka 
zaangażowało się
w partnerskie  prowadzenie
Ośrodka Kreatywności Obywatelskiej
więcej

Kontakt

█ Siedziba główna
ul. Komorowicka 15
43-300 Bielsko-Biała

033 810 39 40
0 519 665 967

pn. – pt.  godz. 10.00–18.00

Dział obywatelski    Dział kultury
Dział edukacji     Dział informacji


█ Reintegracja osób starszych

ul. Kosynierów 22
43-300 Bielsko-Biała

 033 822 07 91
0 501 561 370

 

pn. – pt.  godz. 7.00–11.00

więcej informacji 

█ Koordynator projektu

Ośrodek jest przystosowany
dla osób niepełnosprawnych

 
WOLONTARIAT
Dysponujesz wolnym czasem?
Chcesz zrobić coś dla innych?
Zapraszamy do współpracy.

Projekt nr 10277/FOP07/2/MA/1375 – Ośrodek Kreatywności Obywatelskiej (OKO) – został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych
Operator – Fundacja Fundusz Współpracy, ul. Górnośląska 4a, 00-444 Warszawa tel.+48 22 45 09 868, fax+48 22 45 09 803,
 www.funduszngo.pl, fop@cofund.org.pl.
Projekt realizowany przez Stowarzyszenie Mieszkańców Osiedla im. Wojewody Grażyńskiego SMOG
w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wspierania Działań Kulturotwórczych
Uwaga Kultura
Strona kojarzona ze słowami kluczowymi: oko bielsko, oko, rada osiedla, wolontariat